Ontwikkeling
Tijdens de gehele schoolperiode houden wij onze leerlingen goed in de gaten. Dit doen wij op verschillende manieren:
Methode gebonden toetsen
In groep 3 t/m 8 wordt gebruik gemaakt van methode gebonden toetsen. De toetsen zijn afkomstig uit de gebruikte lesmethoden. Deze toetsen vormen een groot gedeelte ook de basis van onze rapporten.
Landelijk genormeerde toetsen
Binnen de school wordt gebruik gemaakt van de onafhankelijke landelijke Cito-toetsen. Tweer keer per jaar (januari en juni) nemen wij de Cito-toetsen af. Bij de kleuters nemen wij alleen aan het einde van groep 2 een taal- en rekentoets af. Voor de groepen 3 t/m 8 zijn dat de toetsen op de gebieden spelling, technisch lezen, begrijpend lezen en rekenen. Voor de normering wordt uitgegaan van het landelijk gemiddelde. Na de afname worden de resultaten door de leerkrachten geanalyseerd. In groep 7 nemen wij de Entreetoets af. In groep 8 volgt de Cito Eindtoets.
Diagnostische toetsen
In een enkel geval zal de intern begeleider een leerling met behulp van andere toetsen verder toetsen om hiaten op te sporen. Dit gebeurt om een leerling beter te kunnen helpen en/of om een onderzoek door externen te kunnen aanvragen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een dyslexie onderzoek. Onderzoek gebeurt altijd in overleg en met toestemming van de ouders.